«وقتی مشتری ندارم، چجوری پروژه های بیشتر بگیریم؟»

«وقتی مشتری ندارم، چجوری پروژه های بیشتر بگیریم؟»

این یکی از پرتکرار ترین سوالاتیه که توی دایرکت اینستاگرام از من پرسیده میشه.
همیشه برای رفقای تازه کارمون سوال بوده که چجوری اول کار، بهتر و مفیدتر کار کنیم و پروژه بگیریم؟!
خب میدونیم که تعداد پروژه های انجام شده میتونه تجربه و اعتبار یک طراح رو نشون بده. قاعدتا وقتی هم که کمتر پروژه داشته باشی، اعتبار کمتری بدست میاری و کارفرما دیرتر یا سخت تر سمتت میاد.
رایج ترین کاری که انجام میشه اینه که دست رو دست بذاریم و منتظر بمونیم تا یه پروژه بهمون بخوره، انجامش بدیم و بذاریم تو پورتفولیومون.

در ادامه چندتا راهکار بهتون پیشنهاد میدم تا توی زمان کمتر، تعداد بیشتری پروژه بتونید بدست بیارید و پورتفولیوتون رو پربار تر کنید:

۱- پونیشا! بی حرف پس و پیش!:

پونیشا یکی از وبسایت های فریلنسریه که گرافیست ها میتونن از توش پروژه های مختلفی رو که کارفرما ها به اشتراک میذارن بگیرن و انجام بدن و هزینه‌شو دریافت کنن. میدونم که توی کامیونیتی ما خیلی اسم پونیشا بد در رفته و پشتش کلی حرف هست که: «داره با قیمت هاش بازار رو خراب میکنه»، اما باید بگم برای همه نوع پروژه نیاز به گرافیست داریم. از سینیور تا جونیور، جا برای همه توی این کشتی هست.
لذا پروژه های پونیشا (و سایت های مشابه) میتونه کمک کنه تا پروژه و مشتری جدید گیرت بیاد.

۲- اسم خودتون رو با گرافیک گره بزنید:

اولین قدم برای شناخته شدن، اینه که افراد نزدیک شما، اسم شما رو در کنار واژه گرافیک یا گرافیست توی ذهنشون داشته باشن!
فک و فامیل، دوستان و افراد نزدیکی که می‌شناسید بهترین راه‌های ارتباطی بین شما و پروژه ها هستن! کافیه وقتی توی مکالمه روزمره وقتی با کسی صحبت میکنن که نیاز به کار گرافیکی داره، سریع اسم شما به ذهنش بیاد و شمارو معرفی کنه. اینکه چطور میتونید این اتفاق رو رقم بزنید باید بگم از هر فرصتی استفاده کنید که خودتون رو بعنوان گرافیست به دیگران بشناسونید، ممکنه هر روز در مورد مهارت ها و شغلتون پست و استوری بذارید، یا توی مکالمه های روزانه با دیگران اشاره کوچیکی کنید، و از همه مهم تر کارت ویزیت داشته باشید تا در هر فرصتی بتونید یه پروژه بسازید!

۳- دوستِ دوستِ تو! دوست تو هم هست:

مخاطب های خودتون رو بین مخاطبین بیزنس‌های دیگه پیدا کنید!
آژانس های تبلیغاتی، شرکت های ثبت، استودیو های طراحی و… دقیقا با کارفرمایان شما در ارتباط هستند. کافیه با این دست از کسب و کارها مذاکره و همکاری کنید تا مشتری هاتون رو به هم پاس بدید. فرض کنید یکی از دوستان تون طراح وبسایته و کارفرمایی که بهش مراجعه کرده بابت سایت، نیاز به طراحی گرافیک هم داشته باشه و برعکس! کارفرمای شما نیاز به سایت داشته باشه. اینجاست که همکاری های جدید و پروژه های جدید میتونه شکل بگیره.

۴- نگه داشتن مشتری های قدیمی:

خیلی وقتا فکر میکنیم پروژه جدید یعنی پیدا کردن مشتری جدید! در حالی که اگر بلد باشی مشتری هایی که الان داری رو نگه داری، خب اونا هم پروژه های آینده شونو به شما میسپرن! اینکه خوش قول باشی و پروژه هارو سر وقت برسونی، درک درستی از شرایط کسب و کار کارفرمات داشته باشی، بهش گاهی تخفیف بدی و… این موارد میتونه باعث شه که یه کارفرما هر وقت پروژه داشت یه راست بیاد سراغ تو.

۵- حضور مجازی فعال:

به روز بودن و داشتن رزومه و پورتفولیو آنلاین، حضور منظم و آپدیت کردن صفحات اجتماعی و دنبال کردن صفحات دیگه و ساختن تعامل با دیگران، موقعیتی رو برای شما فراهم میکنه تا بتونید مهارت تون رو بخوبی به نمایش بذارید و اعتماد کارفرماها رو بدست بیارید.

۶- رضایت از شما، بزرگترین بیلبورد تبلیغاتی شماست:
اجازه بدید کیفیت کارهاتون و رضایتی که کارفرما از شما و مهارت تون دارن، معرف شما باشه. اگر سطح مهارت و کیفیت کارتون رو بالا ببرید، مشتری های قدیمی تون شما رو به دیگران معرفی میکنن. بعلاوه باید بگم: «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری!» اگه میخوای پروژه قوی بگیری، سطح کیفیت کاراتو ببر بالا.

۷- پورسانت بده!

میتونم بگم قوی ترین چیزی که باعث میشه دیگران هم به پیدا کردن مشتری برای شما اشتیاق داشته باشن اینه که اون هارو در مبلغ دریافتی پروژه ها سهیم کنید. مثلا ۱۰ یا ۱۵ درصد از مبلغ کل پروژه رو برای قدردانی از کسی که پروژه رو براتون آورده یا شما رو به کارفرما معرفی کرده در نظر بگیرید تا بارهای بعدی حتی برای دریافت پورسانت هم که شده شما رو معرفی کنه. دست و دلباز باش! اگر عدد پروژه بالا رفت، درصد پورسانت رو هم بالاتر ببر.

۸- تبلیغ کن!

آقا خیلی از ما جیگرشو نداریم بابت تبلیغ خودمون هزینه کنیم. چون احساس میکنیم ممکنه جواب نده و سوخت بدیم! اما باید بگم با کمی مشورت و اختصاص دادن بودجه ماهانه میتونید پیجتون رو خیلی سریع بیارید بالا تا از اعتبار مجازی و نمونه کارهای خوبتون، اعتماد کارفرما رو جذب کنید و سفارشات بیشتری کسب کنید.

امیدورام با این ۸ راهکار مهم بتونید تعداد سفارش هاتون رو بیشتر کنید و همیشه پول از پاروهاتون بالا بره.

ارادت | علی شیردستیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *